
Almantas Samalavicius

The burden of freedom: Lithuanian media during the
transition

A decade into its existence as an independent state, the Lithuanian media
landscape has pitifully little to offer in terms of investigative analysis and critical
reporting. Almantas Samalavicius concludes that the media still has to get used to
its newly found freedom.

The term "post−communism" is used in Lithuanian public dictionaries only
occasionally and almost always unwillingly, perhaps for several reasons: on
the one hand it immediately brings back memories of a rather shameful past
that many people who experienced the Soviet way of life now would like to
forget, on the other hand political and cultural discourses these days rather
prefer words like "market economy", "welfare state", "democracy", "traditions
of liberalism" and the like. In fact, these later categories almost never refer to
the reality of the present, but always contain a dimension of something
projected to a desirable near future. Besides, these verbal phantoms help to
create an impression that problems of post−communist condition were
overcome and that we are victoriously reaching the promised land of the
European Union, while the harsh social realities of today are temporary
inconveniences before the boom of an everlasting welfare. By remarking that
these terms stand for something else, I don't mean to say that Lithuanian
society is suffering from a lack of democracy, it would be much more just to
conclude that it suffers from an inability to profit from what democracy offers.

After a dozen years of independent statehood, the Lithuanian media faces more
problems than ever. Even a superficial comparison of what daily papers wrote
ten years ago and what they offer to their audiences today indicates that in
many aspects they are just a bleak shadow of promising and brave projects that
came into being matured in the attacks against censorship and the power,
supporting Lithuania's strife for independence. A survey of the Lithuanian
press during its first five years of independent being suggests that former
champions of a free speech, investigative journalism and analytical
publications gave up their previous ambitions and became play−grounds of
superficial entertainment, mirrors of glamorous ways of life of the newly rich
and containers for production of a pulp fiction type of journalism. They seem
to have failed to pass the exam of independent existence that was so effectively
attempted during the last days of perestroika.

What is perhaps even more frightening is that the leading daily publications
have turned out to be strongly associated with power structures. The biggest
independent national paper − Lietuvos rytas daily that over a period of several
years has been labelled as the most objective publication and praised for its
regular attacks on seemingly corrupt political figures a couple of years ago was
subjected to a huge national scandal when it was found out that its

An article from www.eurozine.com 1/4



editor−in−chief and the prime minister were spending their holidays abroad
together, though both of them fiercely denied the fact until sufficient
documentation finally surfaced. Many readers of this paper eventually realized
that the denial of a close relationship between the prime minister's office and a
daily paper was nothing more than an attempt to manipulate the readers and
mask the origins of some of the investigative articles published in the paper,
that by no means served the goals of the ruling power. Of course there have
been much more media scandals lately; however I choose to mention this
particular one because of its symbolic meaning. Learning about a secret bond
that tied the leading national publication and the head of state power, many
people who formerly shared the belief in an objective and truthful form of
journalism had to give up their hopes that anything like "objective" or
"truthful" is possible in a post−communist society that once more proved to be
vulnerable, inconsistent and corrupted. It would be however, a gross mistake to
overrate the impact of this story on the mentality of Lithuanian society. Many
previous or later public revelations of this kind did not develop into a
consistent exorcism of post−communist consciousness, neither did it contribute
significantly to replacing the current mentality based on popular myths and
beliefs and reinforced by the media. Like other transitory societies lacking a
longer experience of democracy, the Lithuanian public soon forgave the
publication that proved to be lying to its readers and after an outburst of public
indignation, readers quickly re−embraced their favourite paper.

It is not the aim of this report to get into the details of one or another media
scandal. Much more important is to discuss the general state of press and other
media sources in a society that seems to be entering the space of a common
Europe with a relatively higher speed of success than some of its close
neighbours. There are many facts related to the media that need further
discussion and elaboration which of course go beyond the scope that this paper
provides. Yet some of the obvious tendencies of Lithuanian media should be
brought into closer scrutiny.

The obvious and undeniable fact is that the audience that the Lithuanian daily
papers are reaching has grown sufficiently smaller than it was ten or even five
years ago. In April the average circulation figures of the allegedly biggest daily
Lietuvos rytas, were as low as 42−43.000, while its closest rival Respublika
was circulated in a print run of 36−37.000 copies. The third national daily
paper Lietuvos aidas, once established by the right−wing political structures
did not even give this information publicly, most probably trying to keep to
themselves facts about its miserable sales .Ten years ago, the first two
publications were selling above 100.000 copies respectively per issue. If we
compare these figures to those in Western countries, it becomes obvious that
the decline of even such quantitative indicators as circulation says a lot about
the state of the Lithuanian media.

Though some analysts think that economic factors account for such low sales
figures, I would doubt the validity of such arguments. What seems much more
plausible as an explanation is the gradual decline of the quality of reading that
these papers offer. Though there is a variety of straightforward gutter press in
the country, the leading Lithuanian national publications are lately trying to
imitate their style instead of working out their own strategies of appealing to
the public. The lack of journalistic material that might have been termed as
analytic, well−informed or even well−written has become a sign of their
intellectual poverty. The inability to reach out to a middle−class audience is
replaced by a style that is geared towards an hysterical, manipulative
lower−class public.

An article from www.eurozine.com 2/4



Structural changes in the presentation of information have also become visible.
A few years ago a general practice pursued by almost all national papers was
to provide space for regular columnists. Daily papers offered columns for a
number of political activists, former statesmen and writers. Today, most of the
regular columns have vanished, except a for few still written by the staff
members of dailies. More professional, expertise commentaries were
substituted by mere and most often rather superficial journalistic viewpoints.
The shrinking space previously provided for specialized columns and
analytical investigative journalism signifies a larger problem − most of the
national publications that boasted of a reputation of serious press lately
surrendered to providing entertainment. They all adopted supplements
dedicated to "life−style" "sports", "leisure", "TV guides" and the like. Most of
them are especially keen on reporting about imagined "high society" events,
disseminating gossips about private or intimate life of renowned public figures.
They make almost desperate attempts to create virtual worlds in which social
problems give way to the glamorous style of life of quasi−elites that also partly
belong to their own imagination.

Another tendency in the Lithuanian media has also become apparent: the big
press today demonstrates indifference and, occasionally, an open aversion
towards culture. Unlike in Nordic countries where cultural supplements of
daily papers appear each day and have a double space on week−ends, their
Lithuanian counterparts provide one weekly section at best. Even those modest
presentations have become short and fragmentary clippings about cultural
events that hardly represent or review the cultural life. Reports on cultural
events most often focus on insignificant facts; they become the focus of media
attention only on those occasions that contain a potential for scandal.
Otherwise, reporters visit cultural performances to notify how much food or
drinks were consumed during one or another event... Five years ago one could
find at least three or four reviews of books on average in a cultural section of
the daily paper; today only Lietuvos rytas occasionally reviews a couple of
books, and other publications gave up reviewing literary works completely. As
I have noted elsewhere, Lithuanian dailies remember intellectuals or artists
only on the occasion of the annual National Award ceremony (reviewed as an
"event") or otherwise feeding on misfortunes or problems of their
private/intimate lives. Strange though it might be, but more information about
books or personae of cultural sphere can be found these days in women's
journals; publications that in spite of their shallowness still show attempts to
popularize seemingly unpopular subjects.

It should be noted though, that the tendency to give up culture or intellectual
life in daily papers is in a way compensated by the professionalization and
quality growth of cultural journals and weekly's. About a dozen of publications
of this type not only managed to survive during the dozen years of
independence: some of them can rival any normal European cultural journal in
shape and contents. Discussions going on in this kind of media though usually
reaching up to several thousand readers of each publication make up a public
space for normal discourse of social and cultural criticism, that despite of a
limited audience still remains an influential and in a certain way, stimulating
voice of intellectual dissent. There have been several occasions recently when
critical discussions that took place in the cultural and intellectual press were
instrumental enough to influence power structures to stop some devastating
projects. Although the big national media is rather indifferent to the opinions
of intellectuals, cultural publications still remain relatively powerful
strongholds of public opinion and social criticism that post−communist society
needs. One more remark should be added: though the daily papers in their

An article from www.eurozine.com 3/4



present shape are defective, some signs of life and potential for future is to be
found among a few weekly publications (for e.g. Veidas or Verslo Ûinios) that
aim for a broader audience and focus on a large number of issues, including
academic and cultural ones.

So far I have been referring to the printed media exclusively because it
indicates all the ill−habits of the fickle society press: primarily, the inability to
become a source of truly reliable information and qualified social commentary.
In some aspects, TV media is much more informative, selective and
professional as far as news programs are concerned. Though all three privately
owned commercial national TV channels are hooked on entertainment− as all
other media − their news programs remain an important flow of public
information. The public national TV channel, subsidized by the state is
certainly the most important instrument and mirror of public opinion. In spite
of many problems, associated with the growth of competition between media
giants, lack of sufficient funding and as an outcome − good marketing,
professional staff and impressive broadcasts, it constructs a certain space for
public debates and discussion of the most urgent social issues. No wonder that
this vulnerable institution has recently been subjected to the attacks of its
rivals, who, using their lobbyists in the parliament initiated an ongoing
campaign, the goal of which is to stop broadcasting advertisements on public
national TV.

If these requirements are institutionalized, it means that the only public TV
channel in Lithuania is deprived of an important source of income and the
burden of this is passed on to the state budget and tax payers who have to
compensate for the losses. This infamous campaign, most fiercely conducted
by the present chairman of the parliamentary committee on culture and science
and surprisingly enough, supported by some circles of intellectuals is one
many of examples demonstrating that a free media in a post−communist
society is an illusion like independence of other social institutes. It is
constantly threatened and thus should be carefully watched over and protected
when needed. I do hope that the future developments of this campaign will
indicate whether Lithuanian society has matured during these twelve years of
independence or if it still remains imprisoned by the mentality of manipulated
serfs, shaped during the infamous regime. So far many controversies that broke
out in post−communist Lithuania prove that the transitory period that defines
our road from dependence to Western liberal democracy is far from over
despite many institutional and structural changes or processes of European
integration that in their own way, provide the basis for the desired changes in
the media sphere.

Soviet totalitarianism has taught us some lessons. We took to heart some, but
not all of them. First of all we learned to understand what happens when state−
and party power control the free−flow of information, when it manipulates
public opinion. Freedom provides us with lessons on how the media has to
defend itself against the pressure of the market forces. These lessons are still to
be learned.

Published 2003−04−03
Original in English
Contribution by Kulturos barai
© Kulturos barai
© Eurozine

An article from www.eurozine.com 4/4


